10 dingen waar wij heel erg van houden
Techniek
Weet je nog hoe leuk het was om iets met LEGO te maken? Dat hebben wij met apps, websites, connected devices, games, spraakassistenten en VR-dingen bouwen. Vrijwel alle Q’ers kunnen programmeren, ook onze projectleiders en onze interaction designers, die wij interaction engineers noemen. Techniek geeft je super powers, en daar kunnen wij geen genoeg van krijgen.
Eindgebruikers
Techniek is pas interessant met mensen erbij. Onze ontwikkelaars, vooral de front-end mobiele en web-developers, staan met één been in interactie-ontwerp. Sommige dingen kun je eigenlijk pas echt goed ontwerpen als je aan het bouwen bent. Responsive gedrag bijvoorbeeld, of transities. En steengoed UX design is voor ons óók denken aan de 1001 dingen die vaak over het hoofd worden gezien, zoals de ‘unhappy flow’, accessibility en security.
Het juiste bouwen
Ken je de waarom-fase bij jonge kinderen? Daar zijn wij een beetje in blijven hangen. We komen graag tot de kern. Om vervolgens samen met jou een oplossing te bedenken waarvan je een lach op je gezicht krijgt. Zo bedenken en bouwen we samen dingen met impact.
Steengoeie partners
We zijn geen full service bureau, maar bieden wel full service. Want natuurlijk willen onze klanten ontzorgd worden, en dat doen wij graag met steengoeie partners. Bijvoorbeeld, als we briljante ontwerpers of merkbedenkers nodig hebben, onze vrienden van Fabrique, Oak & Morrow, Hike One, Achtung en Momkai. Of Polteq, die software testen tot ware kunst verheven hebben.
Een team dat ervoor gaat
Ons interne doel is een happy place for nerds te bieden aan de knapste koppen van Nederland. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat we werk doen waar we écht blij van worden. Projectteams vormen we uit Q’ers die het meest enthousiast worden van een project. Dat zijn de teams die gaan verbazen, die meer gaan bereiken dan alleen aan de vraag voldoen.
Dingen leren
Q’ers zijn specialisten met een brede interesse, ofwel T-shaped. Leren, experimenteren en spelen met nieuwe tech doen wij dolgraag. Bijvoorbeeld tijdens Passietijd, waarin elke Q’er vrijgepland staat om te doen wat hij of zij zelf wil. Maar ook met trainingen, die we zowel extern opzoeken als intern organiseren onder de noemer ‘Q University’. Vaak is dit specifiek gericht op ons vakgebied, maar soms ook daar net buiten. Zo hebben we bijvoorbeeld een typografie-cursus gedaan, een storytelling-workshop en een race-drone-bouw-project. Dat verrijkt ons en is opvallend vaak nuttig in ons dagelijks werk.
Pragmatische oplossingen
Goede programmeurs zijn lui. (Luie programmeurs niet altijd goed, maar dat is een ander verhaal.) Daarom proberen wij problemen altijd lekker pragmatisch en slim op te lossen. Dat doen wij liever dan veel uren draaien. Dat merk je bijvoorbeeld aan onze architectuurkeuzes, waarbij we altijd sturen op cloud-oplossingen die weinig beheer of systeemadministratie vragen. Dan kunnen we onze tijd besteden aan wat we leuk vinden: mooie dingen bouwen.
Samenwerken
Sommige projectenbureaus dromen er stiekem van om later alleen nog maar eigen producten te ontwikkelen. Doen wij ook graag, die eigen producten, maar we kiezen er bewust voor om projectwerk te blijven doen. Wij worden namelijk heel gelukkig van samenwerken met mensen die net zo blij worden van hun werk als wij van het onze. Onze agile manier van werken is toegespitst op het vormen van een synergie met elkaar. Samen, met de neuzen dezelfde kant op, knokken voor een mooi product is het leukste dat er is!
The right tool for the right job
Elk probleem is anders. Wij hebben daarom niet één vaste oplossing. Of wij een project in .NET, Node.js of serverless doen, met React, Vue.js of Meteor, en of wij onze apps native, hybride of met React Native bouwen hangt allemaal af van de vraag. Laten we eerst samen in de vraag duiken voordat we het antwoord geven.
‘Oh wow’-momentjes
Bij Q42 geloven we in de kracht van verwondering. 'Oh wow'-momentjes, zoals "Oh wow, deze app zit echt goed in elkaar!" of "Oh wow, de loader in de PostNL-app is echt supervet!" En ook grotere oh wow-momenten, zoals "Oh wow, this is the internet we were promised" over De Tuin der Lusten of "Oh wow, grammatica is nu ineens tof!" over Blinks PLOT26. Werk waarmee wij kunnen verwonderen is werk waar wij harder van gaan rennen.