HEMA-ep

Doâh op un slimme manieâh loyalty en e-kommerce te kombinere in ein ep wiste we de shaupâhvaring te vebeitere en de konvegsie te late stège van de nieuwe HEMA-ep.

Un tiem van speicialiste
Bè Q42 gelauve we errag innut 'schoenmakâh blèf bè je leist'-principe. Wè zèn speicialiste: we bâhwe eps en websites en alles daromhein. We zoeke altèd naah ut scherrepste snèvlak van nieuwe technaulogie en optimale ervaring voâh de èndgebrùikâh. We zèn dus voâhal bâhwâhs. Maah wel bâhwâhs die kèhagt vechte voâh de èndgebrùikâh.
Zauas voâh ons gebrùikelijk, zochte we auk voâh deize opdrach samewerreking met andere speicialiste: in dit geval Fabrique voâh ut ontwerrep en Polteq voâh ut testûh. Fabrique was al eâhdâh betrokke bè ut ontwerrepe van de HEMA-website en is as e-kommerce speicialis ongekend goed in ontwerrep voâh optimale merrekbeleiving en konvegsie. Polteq is al jare onze trâhwe pagtnâh as ut gaat om ut systematies en grondag doâhteste van eps en sites. Hun softwaretestegs zèn bèna irritant goed innut vinde edge kases en bugs. Preicies wat je wilt bè un ep voâh zaun gerenommeâhd merrek met zauveil aktieve gebrùikâhs.

De loyalty-ep
Eâhs venieuwde we de loyalty-ep. In april 2020 ging die praubleimlaus live. De vebetâhringe zate voâhal in de stabilitèt en snelhèd van de ep. Maah natuâhlijk was d'r auk rùimte voâh un saulide UX en features die ut alledaagse gebrùik leukâh en makkelijkâh make, zauas ut skoreboagt voâh je puntûh. Of de raukwogstanimasie die getaund wogt as loadâh.

Native sjopping
Daahna wegd de fokus velegd naah ut sjoppingdeil. Vroegâh linkte de winkeltab van de ep naah de HEMA-website. Hoewel die prima werrek, kajje de shaupâhvaring veile male vriendâhlijkâh en antrekkelijkâh makûh. Hoe? Doâh ut winkele ech ín de ep te late plaatsvindûh.

Optimale konvegsie
Bè un e-kommerce ep leg de fokus ùiteraahd op optimale konvegsie. Voâh de gebrùikâh beteikent dat voâhal: snelle, naadlauze auvâhgange en un heil laugies anvoelende UX. Die berèkkie doâh zau dich maugelijk bè de interaktiepatraune vannut native OS te blèvûh. De keuze voâh ut bâhwe van native iOS- en Android-eps was daahmei snel gemaak. Om wel optimaal wendbaah te blève intrauduceâhde we ut principe van sevâh drive UI.

Servâh drive UI
Servâh drive UI (SDUI) kombineâht ut beste van twei werelde: de UX-kwalitèt van native met de snelhèd en flexibilitèt van krossplatforrum. Oftewel: de optimale werreking van apagte native eplikasies gekoppeld annut gemak van hybride dievellepment. Bè deize setep wogt d'r un zaugenaamde 'Backend for Frontend' (BFF) gebâhd. Da's un laag achtâh de Android- en iOS-ep waah ze ège álle laugika bevind, van businesslaugika tot UI-kompaunentûh. De eps zèn in deize konstellasie dus relatief 'dom'. Ze rendâhre wat de sevâh hen vetelt.

Ut graute voâhdeil
Ut graute voâhdeil is dat wèziginge in de twei eps (Android en iOS) maah op ein centrale plaats gemaak hoeve te wogde: namelijk in de BFF. Dat beteikent auk dat anpassinge in de eps gedaan kenne wogde zóndâh dattâh un nieuwe releijase naudag is. Un giganties voâhdeil voâh optimalisasie, bèvoâhbeild A/B-testûh.
Bauvendien kenne op deize manieâh de epontwikkelaahs ze ège richte op wat zè ut allerbeste kenne: ut implementere van un haugstaande UI die naadlaus anslùit op ut OS, terwèl andere ze ège druk make auvâh ut implementere van komplexe businesslaugika.
Q42 is voâhlaupâh op ut gebied van sevâh drive UI. Al in 2018 implementeâhde we dit in de Primephaunic-ep. Sinsdien gebrùike we deize anpak steids vakâh, auk bè bestaande eps zauas die van PostNL.

Lekkâh winkele
Ut native sjopping deil van de HEMA-ep fokus op gebrùiksvriendâhlijkhèd met de zau kenmerrekende HEMA-einvâhd. D'r is veil andach besteid annut snel en soepel lade van lange praudukpagina's maah bèvoâhbeild auk annut selektere van un prauduk innun bepaalde maat en kleuâh. Daahnaas zèn veil gevraagde funktiaunalitète, zauassun favverietûhnlès, toegevoegd.

Stèging in konvegsie én waahdering
Ut reisultaat mag d'r weze: un prachtige ep, soepel in gebrùik en, op ut aug, heâhlijk einvâhdag. En dat werrek! Sins de lansering steig ut antal aktieve gebrùikâhs naah meâh dan 800.000 peâh maand, groeide de konvegsie en zage we de waahdering van de HEMA-fan terug in de ep store-ratings. Daah doen we ut voâh!

Optimalisere
En nei, natuâhlijk zèn we nog nie klaah. Sterrekâh nog, nâh begint ut pas. We gan same met HEMA heil goed kèke wat de ep in de echte wereld doet, hoe gebrùikâhs d'r op reijagere en wat d'r gebeuâht in de konvegsiefunnels. Vevolleges optimalisere we met de 'validated leijarning'-methaude. Daah gaat de sevâh drive UI-opzet ons enorrum bè hellepûh!

Awagts
De HEMA-ep won in 2021 un gâhwe Dutch Interaktive Awagt. De DIA zèn dé prèze voâh ut allerbeste interaktieve online werrek van Neidâhlandse bureijaus en wogde sins 2010 jaahlijks ùitgerèk. De HEMA-ep kreig de ondâhschèding in de kategaurie E-kommerce, waahbè de jury de hauge kwalitèt en de innovatieve technaulogie preis.

"De jury deilt de gâhwe beoâhdeling ùit an un technies haugstaande kase waarin met innovatieve nieuwe technaulogie wegd gewerrek. Ut reisultaat mag d'r zèn en is meâh 'on par' gebrach met wat de klant gewend is van de graute wereldwède platforrumûh. Dit zèn prachtige stappe voâh un zeâh sterrek merrek."

Juryrappogt Dutch Interaktive Awagts 2021