Website Daily Nation

Voor één van de grootste kranten van Afrika stelden we de digitale strategie vast en bouwden we een nieuwe website die geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik in situaties met slechte dataverbindingen.

Een volledig nieuwe, mobile-first website voor één van de grootste kranten van Afrika. Doel: nieuwe manieren ontdekken om online geld te verdienen met inhoud. Een flinke uitdaging. Niet alleen vanwege de ambities en de nodige cultuurverschillen, maar ook omdat het project vanwege corona zonder fysieke samenwerking van het team tot stand is gekomen. Samen met creatief bureau Morrow creëerden we een nieuwe website als eerste stap in de rebranding van het ambitieuze Nation. Om de digitale transformatie te voltooien hebben we vervolgens samen via validated learning stapje voor stapje verbeteringen doorgevoerd op het gebied van contentcreatie, performance en advertentie-inkomsten.

De start
Nadat we in 2018 de Volkskrant-app maakten, werden we door De Persgroep aanbevolen bij Nation Media Group, uitgever van meerdere grote Afrikaanse kranten, en maker van televisie- en radioprogramma's. Deze Keniaanse mediagroep wilde z'n website Daily Nation van de grond af opnieuw bouwen. Een website die vooral bezocht wordt door mensen jonger dan 35 jaar. Meestal met een mobiel en niet zelden met een feature phone. Met een klein team reisden we dus af naar Kenia om tijdens een jumpstart een visie te creëren voor het nieuwe Nation Media-ecosysteem, de digitale strategie vast te stellen en te testen met monetization.

Vroeg en vaak lanceren
Uit de jumpstart kwam naar voren, dat Daily Nation graag in een vroeg stadium wil leren van gebruikers om verbeteringen te kunnen doorvoeren. Daarom besloten we tot een gefaseerde livegang, zodat we het gebruikersgedrag en de advertentie-inkomsten konden monitoren en direct optimaliseren. Bovendien konden we door de stapsgewijze lancering de redactie goed begeleiden bij de omschakeling naar de nieuwe site.

Resultaat
Ondanks de coronapandemie die ons belette ter plekke met Daily Nation samen te werken, slaagden we er in om op tijd een krantenwebsite op te leveren die helemaal geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik: van iphones tot telefoons van een paar tientjes met een slechte dataverbinding, de website wordt altijd binnen een paar seconden geladen. Behalve deze technische oplevering is de nieuwe website vooral een begin om de content meer op de doelgroep af te stemmen en mensen te laten betalen voor artikelen door de uitgever te helpen om te leren van de beschikbare data.

Technisch en strategisch dus een uitdagend project, en daarnaast natuurlijk een bijzonder avontuur om voor zo'n grote krant in Afrika te werken!