Jumpstart
Je hebt een technische uitdaging. Of een innovatief idee dat je wilt valideren. Een concept waarvan je niet weet of het haalbaar is. Hoe zet je de eerste stap? Wij hebben hiervoor de Jumpstart bedacht. Een methode die we al tientallen malen met succes hebben toegepast.
Ideeën snel in gang te zetten
Jumstarts zetten we al jaren in. Met PostNL, Efteling, KLM, Rijksmuseum, WeTransfer, Bavaria, Adidas, Talpa, BAM en diverse start-ups. Tijdens een Jumpstart bouwen en testen we in één week een werkend prototype om antwoorden te krijgen op strategische vragen en de levensvatbaarheid van een concept of idee te beoordelen. Zo helpen we organisaties sneller en goedkoper innoveren.
"We hebben geleerd dat je binnen een week veel meer kunt doen dan je denkt, als je maar experimenteert."
Leny van Eeden, product owner self-service kiosk KLM
Onze rol
Een Jumpstart is een snelkookpan. Ons team van tech-experts focust zich een week lang puur op prototypen. Je kunt daarbij rekenen op onze ervaring, kennis en pragmatiek. Maar ook op het feit dat we altijd oog hebben voor eindgebruikers en dus kritisch kijken of het prototype meerwaarde kan bieden voor jouw klanten.
Jouw rol
Tijdens die snelkookpan van een week doen jullie net zo hard mee. Jullie zorgen ervoor dat informatie en middelen beschikbaar zijn, zodat de snelheid hoog blijft. En voor het organiseren van een test met representatieve gebruikers en een pitch aan stakeholders. Alleen door deze gezamenlijke energie wordt de Jumpstart een succes.
Tijdlijn
Elke Jumpstart is maatwerk en toegesneden op jouw specifieke vraag. Een Jumpstart van een week verloopt als volgt:
- Brainstorm vooraf om doel van jumpstart te formuleren (halve dag voor de jumpstart)
- Prototype bouwen bij ons op kantoor in Amsterdam of Den Haag (vier dagen)
- Valideren met eindgebruikers (halve dag)
- Pitchen aan stakeholders (kwart dag)
- Mogelijke vervolgstappen formuleren (kwart dag)
Succesfactoren
Tijdens een jumpstart valideren we een idee op technische onderdelen:
- Is het haalbaar?
- Is het wenselijk (voor eindgebruikers)?
- Is het levensvatbaar?
Met het prototype krijgen we dus inzicht in de kosten. Na afloop weet je of er een businessmodel in zit. Omdat je niet een heel product bouwt, bespaart deze snelle validatie je uiteindelijk heel veel geld.
"Je weet pas echt of iets een goed idee is als je het werkend hebt gezien. Met de inzichten uit deze energieke pressurecooker konden wij een goede ideeën sneller naar realisatie brengen of stoppen wat niet werkte."
Louwrens Nederlof, Head of Consumer channels & Interaction, PostNL
De kracht van Jumpstarts
Kortom: in een Jumpstart maken we het gecompliceerde helder en het vage concreet door
- hele scherpe keuzes te maken,
- met een klein toegewijd team,
- in een beperkte tijd,
- om tot een werkend prototype te komen,
- dat getest kan worden met eindgebruikers,
- en gepresenteerd aan stakeholders.
Dankzij deze focus en afbakening zorgen onze Jumpstarts altijd voor een innovatieve impuls en nieuwe inzichten, en alhoewel vrijblijvend is zo’n week vaak de opmaat voor de ontwikkeling van een echt product(onderdeel). Kosten? 20.000 euro!
Kopje koffie doen?
Laat je telefoonnummer achter en we bellen je zo snel mogelijk terug. Je kunt ook een berichtje sturen naar leonard@q42.nl