Online Museumplatform
Frans Hals Museum, Teylers Museum en Q42 hebben in 2024 een nieuw platform gelanceerd voor het ontwikkelen van museumwebsites. Het initiatief biedt musea de infrastructuur voor het bouwen van gebruiksvriendelijke websites en uitwisseling van kennis over digitale innovaties.
De samenwerking komt voort uit de wens van musea om de online ervaring net zo bijzonder te maken als het fysieke bezoek. Uitdaging voor veel culturele instellingen is echter dat
- een écht goede website best kostbaar is,
- de budgetten van (middelgrote) musea relatief krap zijn,
- er iedere vijf jaar weer budget in een nieuwe website wordt gestoken,
- de focus meer ligt op uniciteit dan op bruikbaarheid en duurzaamheid,
- en er weinig ruimte is voor onderhoud en doorontwikkeling.
Door samen te investeren in duurzame digitale ontwikkeling willen we een sterke basis realiseren met vernieuwende functionaliteiten, wat anders financieel onbereikbaar is voor veel musea.
Uitgangspunten
Samen met Teylers en Frans Hals Museum hebben we bedacht hoe we één platform voor meerdere unieke museumwebsites zouden kunnen maken. Daarbij kwamen we tot de volgende uitgangspunten:
- Een goede, gebruiksvriendelijke website.
- Een website die lang meegaat.
- De functionaliteiten die nodig zijn binnen het beschikbare budget.
- Doorontwikkeling van functionaliteit zodat de website actueel blijft.
- Een unieke look & feel.
- Een gebruiksvriendelijk CMS voor de redactie.
- Goede en stabiele support.
"Onze ambitie is om samen met andere musea echt een vernieuwing teweeg te brengen in de digitale ontwikkeling van museumwebsites."
Paul Stork, zakelijk directeur Frans Hals Museum
Tijdwinst
De eerste websites gebouwd op het Online Museumplatform zijn het nieuwe teylersmuseum.nl en franshalsmuseum.nl. Later volgen de websites van Kröller-Müller Museum en Rembrandthuis. Alhoewel functionaliteiten onderling gedeeld worden, heeft elk museum een eigen uitstraling. Door gebruik te maken van de laatste open source technologie ondersteunt het platform voor elke website een uniek ontwerp dat een museum zelf bepaalt. Iedere instelling heeft dus de vrijheid om bijvoorbeeld met eigen designers een ontwerp te laten maken. Het interactieontwerp (UX) is binnen het platform al vastgelegd én veelvuldig getest. Dat hoeft dus niet specifiek ontworpen te worden, wat veel tijd en geld scheelt. Zo kan een nieuwe museumwebsite binnen enkele weken gelanceerd worden.
Vernieuwende functionaliteiten
Met het Online Museumplatform bundelen de betrokken organisaties financiële middelen en technische expertise. Met de bouw van de prijswinnende websites van onder andere Rijksmuseum en Van Gogh Museum hebben we veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke websites en complexe interactieve features, zoals inzoomen op kunstwerken en storytelling. Hoe meer musea zich aansluiten bij het platform, des te meer innovatieve functionaliteiten kunnen er ontwikkeld worden. Bij het toevoegen van functionaliteit staan altijd collectiviteit en gebruiksvriendelijkheid voorop. Dankzij het Online Museumplatform kunnen culturele instellingen een goede website ontwikkelen die door samenwerking en kennisdeling gebruiksvriendelijk, toegankelijk en technisch up-to-date blijft.