rijksmuseum.nl

Voor het Rijksmuseum ontwikkelden we samen met ontwerpbureau Fabrique een nieuwe website met extreem groot beeldgebruik en een speciaal platform voor alle verhalen.

De prijswinnende website van het Rijksmuseum heeft in 2020 een volledige metamorfose ondergaan. Samen met designbureau Fabrique en het digitale team van het Rijks hebben we de collectie online tot leven gewekt. Hoe? Door de vele verhalen die achter de kunstwerken schuilgaan in het middelpunt te stellen. We creëerden een innovatief storytellingplatform gekoppeld aan extreem groot beeld en een specifieke klantreis voor elke doelgroep. Zo nodigen we de bezoeker uit om eindeloos rond te dwalen. Anders gezegd: de nieuwe Rijksmuseum-site is de Netflix voor kunst. Vanaf nu kun je een heerlijk avondje 'art bingen' op rijksmuseum.nl!

Uitdaging
Al sinds het begin van het internet zoeken musea naar manieren hoe zij hun collecties op een aantrekkelijke manier online kunnen tonen. Hoe maak je een museumsite waarop publiek kan verdwalen? En hoe maak je de online ervaring net zo goed als het bezoek aan de cultuurinstelling zelf? Die uitdaging is het uitgangspunt geweest voor de nieuwe Rijksmuseum-website. Samen met onze vrienden van Fabrique en de experts van het Rijksmuseum hebben we een manier bedacht waarop bezoekers de verhalen rond collectiestukken tot zich kunnen nemen: Stories.

Stories
De grootste innovatie op rijksmuseum.nl is het nieuwe verhalenplatform Stories. Dit is als het ware een extra storytellinglaag die op elke pagina kan worden ingezet en over de pagina heen komt te liggen. In die laag kan de bezoeker dwalen door de wereld achter de kunstwerken. Het Stories-platform vormt dan ook de basis voor álle verhalen van het museum. Met state-of-the-art videostreaming dankzij een eigen player plus andere visuele verhaalvormen, zoals artikelen in 'scrollytelling'-stijl, tours, 'inzoomers', live-events en podcasts.
De verhalen op het nieuwe platform worden aangeboden in series. Bestaande series maar ook nieuwe, zoals Rijksmuseum Unlocked. Voor jong en oud, voor de nieuwsgierige bezoeker en voor de liefhebber. Wekelijks worden de verhalen uitgebreid. Dus net als op Netflix kan iedereen z'n favoriete serie volgen. En uitkijken naar een nieuw seizoen.

De nieuwe website van het Rijksmuseum door Q42 en Fabrique

Beeld centraal
De nieuwe museumwebsite kenmerkt zich door extreem groot beeld. Dit bijzondere, 'image first'-design is geïnspireerd op het toonaangevende en prijswinnende Rijksstudio dat we in 2012 lanceerden. In Rijksstudio kan iedereen met bekende, onverwachte en verrassende beelden tot in detail inzoomen en verzamelingen maken. Het principe van schermvullende beelden is nu uitgebreid over de hele Rijksmuseum-website. We hebben er daarbij voor gezorgd, dat de bezoeker altijd de juiste uitsnede en het juiste formaat afbeelding te zien krijgt, ongeacht de afmetingen van het scherm.

Inzoomen tot het kleinste detail
Natuurlijk hebben we de nieuwe website volledig doorzoekbaar gemaakt: van de collectie en de activiteiten tot alle praktische informatie. En alle activiteiten van het Rijks hebben we samengebracht in een simpel overzicht met slimme filteropties. Allemaal op basis van het door onszelf ontwikkelde CMS. Maar dat niet alleen. Dankzij onze ultra-resolutie storytellingtool Micrio kunnen gebruikers inzoomen tot de kleinste details van de schilderijen en helemaal opgaan in de kunstwerken. De zoombare werken in de serie 'In detail' zijn bovendien verrijkt met tal van verhalen en wetenswaardigheden. En voor bezoekers die écht willen art bingen, zijn er tal van videotours om van te genieten. Allemaal gemaakt met Micrio.

Toegankelijkheid
Al in 2012, toen we de vorige website ontwikkelden, was het devies van het Rijksmuseum dat kunst van iedereen is. In Rijksstudio kunnen bezoekers daarom honderdduizenden werken in hoge resolutie bekijken én downloaden. In navolging van dat uitgangspunt is in 2020 speciale aandacht uitgegaan naar toegankelijkheid om de website optimaal bereikbaar te maken voor mensen die slechtziend of blind zijn. Teksten en interactieve items zoals aanklikbare knoppen en selectiemenu's zijn duidelijk vindbaar voor schermlezers en andere hulptechnologieën. Ook wordt content voorzien van audiodescriptie en ondertiteling. Tijdens het bouwen hebben we de site bovendien uitvoerig getest met mensen die deze ondersteunende technologieën in hun dagelijks leven nodig hebben. Zodat ook zíj eindeloos kunnen dwalen door de vele verhalen die de nieuwe website rijk is.

Awards
Al in 2013 sleepte de Rijksmuseum-site diverse awards binnen tijdens de Museums and the Web conferentie en bij de Dutch Interactive Awards. En ook voor de nieuwe website was het raak met in 2021 een gouden GLAMi Award, de 'Grammy van de museumwereld', een gouden European Design Award, de prijs voor het beste grafische en digitale design van Europa, waarbij er ook veel aandacht is voor innovatie, plus een Lovie Award, de 'Europese Oscar van het internet'. De jury gaf de nieuwe website goud in de categorie 'Websites - Cultural Institutions'.

"A true project of influence, handles the logistics but emphasizes the stories, image forward and very good typography, well designed aesthetically and functionally."

Juryrapport GLAMi Awards 2021