AI-sparringpartner

Een slimme digitale assistent die Amsterdammers helpt bij het vinden van de juiste hulp bij hun zorg- of welzijnsvragen. Omdat ook de niet-medische vragen vaak bij de huisarts terechtkomen, ontwikkelden wij samen met Amsterdam Vitaal & Gezond een AI-sparringpartner als potentiële oplossing voor het beter kunnen aanbieden van welzijnshulp die past bij de behoefte.

Het initiatief Amsterdam Vitaal & Gezond heeft als ambitie om in 2040 alle Amsterdammers gelijke kans op een goede gezondheid te geven. Daarbij hoort passende zorg voor iedere Amsterdammer. Amsterdammers weten de weg naar de huisarts goed te vinden, maar uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de vragen waar Amsterdammer mee naar de huisarts gaan, beter elders opgelost kunnen worden. De druk op huisartsen is hoog en zij hebben regelmatig onvoldoende tijd om tot de kern van de problematiek door te dringen. Daardoor wordt te vaak een oplossing gevonden in het medische domein, terwijl iemand bijvoorbeeld beter geholpen zou zijn bij een Buurtteam. Amsterdam Vitaal & Gezond zocht daarom een innovatieve oplossing om de druk op zorginstellingen te verlichten en burgers te helpen bij het vinden van de juiste zorg.

Zorgvragen begrijpen en passende hulp bieden
Uitdaging was om de zorg van inwoners zodanig te begrijpen, dat zij - indien passender - ander aanbod zouden kiezen dan een afspraak met de huisarts. De oplossing zou verschillende zorgvragen moeten begrijpen en passende hulp bieden. Zo zou iemand met rugpijn vanwege een gebrek aan beweging geadviseerd kunnen worden om dagelijks een wandeling te maken in plaats van onnodig de huisarts te bezoeken.

Slimme en betrouwbare AI-assistent
Dit vroeg om geavanceerde technologie en gebruiksvriendelijkheid. Na het zien van de AI-chatbot op onze eigen Q42-website vroeg Amsterdam Vitaal & Gezond ons met hen te onderzoeken of een slimme en betrouwbare AI-assistent zou kunnen helpen bij het vinden van de juiste hulp. Dus niet een eenvoudige chatbot zoals bij een gemiddelde klantenservice, maar een empathische gesprekspartner die ingewikkelde conversaties zou kunnen afhandelen. Zou zo'n AI-hulpmiddel kunnen werken qua techniek, functionaliteit en tone-of-voice? En zouden huisartsen en welzijnsprofessionals er enthousiast van worden?

Prototype
Om dit idee te valideren bouwden we een proof-of-concept (PoC) waarmee mensen een gesprek kunnen voeren. Dit prototype maakt gebruik van geavanceerde AI-modellen voor vraaganalyse, kennisopslag en tekstgeneratie om accurate en nuttige antwoorden te geven. De AI-assistent is in staat om enerzijds vragen van mensen te begrijpen en anderzijds relevante hulp te bieden. Die hulp kan bestaan uit een simpel advies om meer te bewegen of om een arts of welzijnsprofessional te raadplegen.

Gebruikservaring centraal
Belangrijkste hierbij was een goede gebruikservaring. We wilden voorkomen dat de AI-assistent zou falen en verkeerde hulp zou voorstellen. Omdat er medische vragen gesteld worden is inlevingsvermogen een centraal onderdeel van het gesprek. De assistent kan bijvoorbeeld aangeven dat iets een veelvoorkomende klacht is, zoals aanhoudende hoofdpijn bij stress. Daarmee heeft de AI-sparringpartner een educatieve rol die ervoor zorgt dat mensen met niet-medische klachten onnodig een huisarts bezoeken.

Meerdere prompts
Om de AI-sparringpartner op achtereenvolgende momenten in het gesprek juist te laten antwoorden hebben we verschillende prompts gebruikt. Prompts zijn namelijk vooral goed in één taak. Als we het uitvragen en adviseren in één prompt hadden gecombineerd, zou het resultaat minder accuraat zijn geweest. Door het afbakenen van taken maken we het gesprek zo relevant mogelijk.

  1. De eerste prompt is gericht op het achterhalen van de oorzaak van de al dan niet medische klacht. Hierbij is dus het inlevingsvermogen leidend.
  2. De tweede prompt analyseert dit gesprek en checkt of er genoeg is doorgevraagd: is er genoeg informatie opgehaald om een passend hulpaanbod te geven?
  3. Als dit daadwerkelijk het geval is, zorgt de derde prompt dat er daadwerkelijk een passend advies wordt geboden en dat de gebruiker hier naartoe wordt gemotiveerd.

Positieve feedback van huisartsen en zorgcoaches
De technische validatie met het prototype heeft aangetoond, dat een AI-sparringpartner de juiste tone-of-voice hanteert. Bovendien werden huisartsen en welzijnsprofessionals tijdens onze wekelijkse testen steeds enthousiaster om de AI-sparringpartner te gebruiken. Hun feedback was positief, wat een belangrijke stap is om dit prototype door te ontwikkelen, verder te testen en uiteindelijk in de praktijk in te zetten.