Oculi Mundi
Door de grenzen op te zoeken van ontwerppatronen, creativiteit en technologie creëerden we samen met Fabrique een meeslepende 3D-experience voor het presenteren van de antieke wereldkaarten, atlassen en hemelkaarten uit The Sunderland Collection: Oculi Mundi.
The Sunderland Collection omvat ruim honderd prachtige objecten uit de 13e tot 19e eeuw. Met wereld- en hemelkaarten, atlassen, boeken en globes vormt de verzameling een unieke ode aan menselijke kennis en ontdekkingen. De privécollectie is meer dan dertig jaar geleden opgericht door de fervente reiziger Neil Sunderland. De kunstverzameling bevindt zich in Zwitserland, maar heeft tot doel toegankelijk te zijn vanuit de hele wereld. Online dus.
Nieuwe presentatievorm voor kunstcollecties
Dat doel gaat echter verder dan het ontsluiten van de collectie via een standaard website. De ambitie is een innovatieve, inspirerende en visueel overweldigende online experience te bieden. Kortom: digitale storytelling on steroids. Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Na ons ons werk voor het Rijksmuseum gezien te hebben, klopte The Sunderland Collection dan ook bij ons aan voor het maken van een nieuw platform waarop de kunstcollectie online gepresenteerd en ervaren kan worden: Oculi Mundi, de ogen van de wereld.
"We hebben een team van fantastische digitale pioniers samengebracht om de grenzen te verleggen van wat mogelijk is in de digitale omgeving."
Helen Sunderland-Cohen, opdrachtgever
Innovatief concept
De lat lag dus hoog: een compleet nieuwe publiekelijke representatie maken van 3D-objecten met een niet-alledaagse, zeer immersieve webexperience. Voor dit project hebben we ons dan ook uitgedaagd om echt een innovatief concept neer te zetten. De eerste ontwerpen van designpartner Fabrique bliezen ons omver: een 3D-achtige omgeving die bezoekers met een ruimtelijke manier van navigeren laat dwalen door de prachtige collectie. We hadden meerdere proof-of-concepts nodig om te kijken of deze ideeën technisch überhaupt haalbaar zouden zijn.
Scrollen door de ruimte
Het idee achter de website is dat elk onderdeel een 3D-achtige wereld is. Voor het overzicht van deze verschillende onderdelen, zeg maar: het menu, maakten we een ruimte met wereldbollen waarlangs bezoekers kunnen scrollen. Het onderdeel ‘Collection’ is het hart van het platform en bevat kaarten en atlassen die naar je toe komen als je scrollt. In dit overzicht kunnen bezoekers doorklikken op de afzonderlijke items om ze van dichtbij te bekijken. Vooral de prachtige atlassen met heel veel kaarten vormden daarbij een uitdaging: het idee van een ruimtelijke ervaring hebben we uiteindelijk voor deze boeken geïmplementeerd als een zwevende 3D-carrousel inclusief slider om bezoekers op verschillende manieren te laten bladeren.
Deze ruimtelijke ervaring hebben we ook op andere onderdelen toegepast, zoals de ‘References’. Hier is informatie te vinden over mensen die de kaarten en atlassen hebben gemaakt. Om dit onderdeel ook een 3D-effect te geven hebben we bedacht om de lemma’s als kaarten in de ruimte te laten zweven boven een 3D-wereldbol. Als de bezoeker scrollt, bewegen de kaarten langs die bol op hem af. Net zoals andere onderdelen van Oculi Mundi, was het soepel krijgen van deze animatie een flinke uitdaging!
Testen met eindgebruikers
Bijna geen enkele pagina van Oculi Mundi is dus standaard geworden. Vanwege de onalledaagse navigatie was het maar de vraag of gebruikers die wel zouden snappen. Daarom was het noodzakelijk om heel veel te testen. Dit hebben we gedaan tijdens meerdere van onze in-house testdagen.
Gelukkig hebben we toen erg positieve reacties gekregen. Daarnaast werden ook verbeterpunten qua navigatie snel duidelijk. Na de tests is bijvoorbeeld de custom cursor toegevoegd die we speciaal hebben bedacht voor Oculi Mundi. De cursor geeft tips voor bepaalde interacties om vertrouwdheid te wekken. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld over een item beweegt, wordt de cursor groter. Als het item een link is die naar een andere 3D-omgeving leidt, wordt de cursor groter en wordt er een plusteken weergegeven.
Onderzoeksmodus
De transformaties en 3D-effecten zijn weliswaar visueel verbluffend, maar niet alle gebruikers zijn gebaat bij deze exploratieve interface. Onderzoekers willen bijvoorbeeld makkelijk specifieke kaarten vinden en zo veel mogelijk informatie kunnen verzamelen. Om hen tegemoet te komen hebben we een onderzoeksmodus aan de website toegevoegd. Deze modus biedt dezelfde informatie als de verkenningsmodus. Maar waar die laatste de gebruiker onderdompelt in de wereld van Oculi Mundi, biedt de onderzoeksmodus meer informatie op een scherm en meer functies zoals sorteren. Het geeft de collectie ook weer in een meer vertrouwde rasterindeling.
Doorontwikkeling
Oculi Mundi is ontworpen met het oog om te kunnen doorontwikkelen. In een volgende fase hebben we daarom een nieuwe functionaliteit voor tentoonstellingen toegevoegd. Dit is eveneens als ruimtelijke ervaring bedacht, waarbij een bezoeker door verschillende 3D-ruimtes kan navigeren. Zoals een fysieke tentoonstelling maar dan zonder muren. Deze exhibition spaces kunnen in het CMS modulair worden opgezet, zodat het contentteam makkelijk online tentoonstellingen kan aanmaken en uitbreiden.
"Net zoals The Sunderland Collection de ontdekkingsreizigers, makers en denkers van vroeger viert, proberen we met Oculi Mundi te reiken naar de toekomst door innovatie te omarmen, wetenschap te bevorderen en een platform voor ideeën te bieden."
Helen Sunderland-Cohen, opdrachtgever